Ce inseamna L si H la drujba: explicatii pentru incepatori

  • Ce inseamna L si H la drujba: explicatii pentru incepatori

Data adaugarii: 02-09-2025
Daca folosesti o drujba, probabil ai observat ca pe carburator exista doua marcaje: L si H. Multi utilizatori se intreaba ce inseamna aceste litere si de ce sunt atat de importante pentru functionarea corecta a motorului. Un carburator reglat bine inseamna o drujba care porneste usor, are putere buna si consuma combustibil eficient. In acest articol vei afla ce inseamna L si H la drujba, cum functioneaza aceste reglaje si ce trebuie sa stii ca incepator pentru a evita problemele.

Ce inseamna L si H la drujba

Pe carburatorul unei drujbe exista doua suruburi principale de reglaj:
L (Low) – controleaza amestecul aer-combustibil la turatii joase. Practic, acest reglaj influenteaza pornirea drujbei si mersul la relanti.
H (High) – regleaza amestecul aer-combustibil la turatii inalte, adica atunci cand motorul functioneaza la putere maxima.
Pe scurt, L este pentru turatii mici, iar H pentru turatii mari.

Cum functioneaza reglajele L si H la drujba

Un carburator amesteca aer si combustibil pentru a alimenta motorul. Proportia corecta face diferenta intre un motor care functioneaza optim si unul care se opreste sau se uzeaza rapid.

Daca surubul L este reglat prea strans, motorul poate porni greu sau se poate opri imediat dupa pornire. Pe de alta parte, cand este reglat prea slab, motorul se va „ineca” la ralanti.
Daca surubul H este reglat incorect, motorul va pierde din putere la turatie maxima sau, dimpotriva, va merge prea turat, riscand sa se incinga excesiv.
Un reglaj gresit poate duce la:
• consum crescut de benzina;
• fum excesiv;
• vibratii anormale;
• uzura prematura a pistonului si cilindrului.

Cand trebuie sa ajustezi L si H la drujba

Nu este nevoie sa atingi carburatorul zilnic, insa exista semne clare care arata ca drujba are nevoie de reglaj:

• Motorul se opreste la ralanti.
• Porneste greu sau deloc.
• Accelereaza lent si nu raspunde bine la comenzi.
• Scoate prea mult fum alb.
• Are un consum vizibil mai mare.
• Puterea de taiere a scazut semnificativ.
Daca observi aceste simptome, o reglare fina a suruburilor L si H poate rezolva problema. Totusi, pentru incepatori, ajustarea trebuie facuta cu atentie si in pasi mici.

Diferenta intre reglajele L, H si surubul T

Pe langa L si H, majoritatea carburatoarelor mai au un al treilea surub, notat cu T sau LA.
T (Throttle/Idle) – regleaza turatia de ralanti, adica momentul in care lantul drujbei sta pe loc fara a apasa pe acceleratie.
Pe scurt:
L = turatii joase
H = turatii mari
T = ralanti

Aceasta diferentiere este importanta pentru a nu incurca reglajele si pentru a sti exact ce ajustezi.

Sfaturi practice pentru incepatori

Daca esti la inceput si vrei sa incerci sa reglezi carburatorul drujbei, tine cont de cateva recomandari esentiale:

1. Noteaza pozitia initiala a suruburilor inainte de reglaj. Astfel, poti reveni oricand la setarile de baza.
2. Nu roti suruburile brusc – fa ajustari fine, cate un sfert de tura, apoi testeaza.
3. Curata filtrul de aer si verifica bujia inainte de a da vina pe carburator. Multe probleme apar din cauza intretinerii precare.
4. Asculta motorul – un sunet regulat si stabil indica reglaj corect, in timp ce „rateurile” sau opririle dese arata ca trebuie ajustat din nou.
5. Consulta manualul drujbei – fiecare model poate avea setari diferite, iar producatorii ofera valori recomandate.

Cand sa mergi la un service

Reglajele L si H sunt delicate, iar un reglaj gresit poate deteriora motorul iremediabil. Daca nu ai experienta sau daca problema persista dupa reglaje simple, cel mai bine este sa mergi la un service autorizat.

Un mecanic va folosi un tahometru pentru a regla exact turatiile recomandate de producator. In plus, poate verifica si alte componente care pot influenta functionarea, cum ar fi carburatorul infundat, etansarile sau sistemul de aprindere.

➡️ Pentru o intelegere mai tehnica si detaliata, poti citi si articolul nostru dedicat: Reglaj carburator drujba.

Concluzie
Acum stii ce inseamna L si H la drujba si de ce sunt atat de importante pentru functionarea corecta a motorului. Pentru un incepator, cel mai important este sa inteleaga rolul acestor suruburi si sa faca doar ajustari minime, fara a forta carburatorul.
Un reglaj corect inseamna pornire usoara, putere constanta si un consum redus. Totusi, daca drujba continua sa functioneze necorespunzator, cel mai sigur pas este sa apelezi la un service specializat.

FAQ – Intrebari frecvente

Ce face surubul L la drujba?

Surubul L regleaza turatiile joase si functionarea la ralanti. Daca este reglat gresit, drujba porneste greu sau se opreste imediat.

Ce face surubul H la drujba?

Surubul H influenteaza puterea motorului la turatii mari. Un reglaj gresit poate cauza pierderi de putere sau supraincalzirea motorului.

Care este diferenta intre L, H si T?

L regleaza turatiile mici, H turatiile mari, iar T (sau LA) stabileste turatia de ralanti.

+
-
Adauga in cos Adauga
+
-
Adauga in cos Adauga
+
-
Adauga in cos Adauga
+
-
Adauga in cos Adauga

Iti recomandam sa citesti si:

Drujba se opreste cand accelerez - Cauze si Solutii

Identificarea rapida a cauzei pentru care drujba se opreste la accelerare este esentiala. Afla din acest articol de ce drujba se opreste la accelerare si ce solutii exista pentru aceasta problema. 

Reglaj carburator drujba - Cum se face si de ce e important

Reglajul carburatorului afectează consumul de combustibil, turatiile si functionarea motorului. Afla din acest articol de ce are nevoie carburatorul de reglaj si cum se face corect un reglaj carburator drujba!

Drujba scoate ulei pe esapament? Iata ce trebuie sa verifici

In acest articol iti explicam ce trebuie sa verifici pas cu pas daca observi scurgeri de ulei din toba de esapament a drujbei.
close
OK
close
OK
close
Solicita alerta
close
Adauga un cod de reducere
OK

Acest website foloseste cookie-uri proprii si de la terti pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna. Detalii despre cookie-uri si acceptarea acestora aici.